با اجباری شدن قانون سامانه مودیان و اجبار به ارسال فاکتورها به سامانه مودیان گاهاّ هنگام ارسال فاکتور فروش به سامانه با خطاهایی روبهرو میشویم که به شدت خستهکننده و آزاردهنده هستند و حسابدار مجبور است زمان زیادی صرف کند تا موفق به برطرف کردن عیبها و ارسال فاکتورهای خود به سامانه شود با دانستن راههای برطرف کردن این عیبها این زمان را به حداقل ممکن میرسانیم.
روشهای رفع خطاهای سامانه مودیان
خطای ” مقدار فیلد « شماره اقتصادی فروشنده » با اطلاعات سامانه منطبق نیست”
علت: این خطا زمانی رخ میدهد که شماره اقتصادی (شناسه ملی) فروشنده به درستی وارد نشده باشد.
راه حل: برای رفع این ایراد در نرم افزار سپیدار به منو تنظیمات رفته و از سر برگ تنظیمات شرکت اطلاعات خود را به درستی وارد کرده و ذخیره کنید.
خطای ” طول مقدار وارد شده در فیلد « شماره اقتصادی خریدار » بزرگتر از حداکثر طول مجاز است. (طول مقدار وارد شده باید حداکثر ۱۱ کارکتر باشد)”
علت : این خطا زمانی رخ میدهد که شماره اقتصادی خریدار به اشتباه وارد شده باشد یا مقدار آن خالی باشد و یا نوع خریدار مشخص نباشد.
راه حل: در فیلد شماره اقتصادی خریدار، شماره اقتصادی را به طور صحیح وارد نمایید. توجه فرمایید که شمارههای اقتصادی قدیم را استفاده نکنید. در تمام برنامه در فیلدهای شماره اقتصادی، شناسه ملی شرکت را وارد نمایید.
نکته: برای خریدار حقوقی، تنها وارد کردن شناسه ملی و تکرار آن در شماره اقتصادی کافی است. برای خریدار حقیقی، علاوه بر کد ملی شخص حقیقی نیاز است حتما کدپستی و یا کد اقتصادی شخص حقیقی نیز وارد شود.
خطای “مقدار فیلد « تاریخ و زمان صدور صورتحساب(میلادی) » از لحاظ قواعد محاسباتی و منطقی معتبر نیست” در هنگام ارسال فاکتور به سامانه مودیان
علت: این خطا به دلیل خارج بودن تاریخ صدور صورتحساب یا همان تاریخ فاکتور، از بازه زمانی تعیین شده که معمولا تا 30 روز گذشته است رخ میدهد. البته این محدودیتهای زمانی همیشه وجود ندارند و ممکن است در بازههای زمانی مختلف این محدودیت بنا به تشخیص اداره دارایی فعال یا غیرفعال باشد.
راه حل: تاریخ صدور صورتحساب الکترونیکی خود را ضمن هماهنگی با خریدار ویرایش کرده و در بازه زمانی 30 روز گذشته قرار داده و مجدد ارسال نمایید.
خطای ” مقدار فیلد « شماره مالیاتی صورتحساب مرجع » با اطلاع سامانه منطبق نیست”
علت: درصورت مشاهده این خطا، ابتدا شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مورد نظر را در کارپوشه خود جستجو نمایید. به احتمال خیلی زیاد، صورتحساب در کارپوشه شما ثبت شده است اما به دلیل اختلالهای موجود، جواب آن به سمت نرم افزار باز نگشته است.
راه حل: درصورتی که چنین حالتی برای شما پیش آمده است، مجددا تست ارتباط بگیرید و در صورت برطرف نشدن و ادامه داشتن این روند با پشتیبان نرم افزار خود تماس بگیرید.
خطای ” مقدار فیلد شناسه کالا خدمت با اطلاعات سامانه منطبق نیست ”
علت: این خطا به دو دلیل میتواند رخ دهد:
1- شناسه کالا یا خدمت وارد شده صحیح نیست.
2- شناسه کالا یا خدمت وارد شده منقضی شده است.
توجه فرمایید که شناسه کالا یا خدمت وارد شده حتما باید در اکسل لیست شناسههای کالا و خدمات وجود داشته باشد.
راه حل: در صورت صحیح بودن شناسه از نظر شما، وارد این آدرس (https://stuffid.tax.gov.ir) شوید، آخرین فایل اکسل را دانلود کرده، در فایل اکسل کد مورد نظر را جستجو نمایید. در صورت یافت نشدن آن کد، به دنبال شناسه کالا یا خدمت جدید مناسب خودتان بگردید. در صورت پیدا نکردن کد باید درخواست تولید کد اختصاصی بدهید. برای این کار باید به نمایندگیهای ایران کد مراجعه و پس از طی مراحلی شناسه خدمت مورد نظرتان را دریافت کنید.
خطای امضای بسته صحیح نیست.
علت: ممکن است فایل کلید عمومی امضا دیجیتال شما به درستی در کارپوشه بارگزاری نشده باشد و یا بنا بهدلایلی دچار تغییر شده است و سامانه کلید عمومی شما را نمیشناسد.
راه حل: برای حل این مشکل ابتدا وارد کار پوشه خود شوید. شناسه یکتای خود را غیرفعال کنید. مجددا اقدام به دریافت شناسه یکتا کنید که در این قسمت نیاز به کلید عمومی دارید.
بعد از فعال کردن شناسه یکتا آن را کپی کنید و از منو تنظیمات سربرگ سامانه مودیان، در قسمت شناسه یکتا قرار دهید. کلید خصوصی را نیز ابتدا حذف کنید و مجددا کلید خصوصی را در محل خود قرار دهید. ذخیره را بزنید و تست ارتباط بگیرید.
قرار گرفتن صورتحساب در حالت ” در انتظار تایید سامانه ” یا همان pending شدن
علت: سامانه مودیان در ورژنهای اولیه، بلافاصله نتیجه تایید یا عدم تایید صورتحساب را به نرمافزارها بازگشت میداد. پس از مدتی (احتمالا به دلیل افزایش حجم دادههای ارسالی) در بیشتر مواقع پس از ارسال صورتحساب، نتیجه بازگشت داده نمیشود و به نوعی صورتحساب در صف تایید قرار میگیرد.
راه حل: در صورت قرار گرفتن وضعیت صورتحساب در حالت “در انتظار استعلام ” پس از ارسال، مجدد صورتحساب را انتخاب کرده و دکمه استعلام را بزنید تا استعلام صورتحساب دریافت شود.
توجه: نتیجه استعلام گاهی کمتر از یک دقیقه و گاهی تا حدود دو هفته طول میکشد اما قطعاّ پس از طی شدن این زمان فاکتورها به سامانه ارسال میشود.